Sociaal ondernemen is ondernemen met een maatschappelijke missie.

Als sociaal ondernemer zoeken we innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Zoals: wat te doen met de jongeren die jaarlijkse vroegtijdig school verlaten? Of de mensen die vereenzamen? Maar ook: Duurzame oplossingen zoeken voor materiaal en energie in relatie tot ons milieu of hoe creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking die moeite hebben om in onze samenleving een kans te krijgen?

Als sociale ondernemer leveren we net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft het een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, het is een middel om onze missie te bereiken. Het doel van onze onderneming is maatschappelijke meerwaarde creëren, ook wel ‘impact’ genoemd.

Dit bereiken we niet alleen door oude pallets in te kopen en weer te reviseren maar ook door mensen met een arbeidsbeperking in te zetten in ons productie proces.

Maatschappelijk ondernemen is hiervoor een andere term.

Graag delen we een artikel dat gestaan heeft in de krant van GrootHeerenveen.nl

Een artikel in krant GrootHeerenveen.nl staat hieronder uitgewerkt. Klik op het plaatje voor doorlinken naar het origineel

"IEDEREEN HEEFT ZIJN KWALITEITEN"

over sociaal ondernemen


Een bijzondere wereld gaat schuil achter de gevel van DBVH Pallets. Het bedrijf dat derde werd tijdens de verkiezing van Het Gouden Hart in november 2015, heeft voor bijna de helft collega's met een arbeidsbeperking. Geert de Boer en Annet Veldstra vertellen hoe goed dat gaat.

Samen in de zaak


Enrome stapels pallets en de warme geur van hout zijn de eerste indrukken bij het betreden van het bedrijfs-terrein ten noorden van Heerenveen. Het echtpaarfoet samen de bedrijfsvoering van DBVH, wat staat voor De Boer Veldstra Heerenveen. Ze vullen elkaar aan: hij is productieleider en verkoper, zij runt de administratie. Bij personeelszaken zijn ze beiden betrokken en Marcel van den Heuvel werkt mee als ondersteuning.

Drive

Hoewel de Boer voor zijn werk de staalindustrie in ging, bleef de afstammeling van een pallethandelaar pallets repareren als hobby: "Met de auto en een karretje, heel kleinschalig. Maar als je een 'drive'
hebt, gaat iets groeien. Er volgde een loods in Joure en vanaf 2008 kregen we in Heerenveen een grote ruimte met buitenterrein bij." Het bleef groeien, waardoor de combinatie baan en hobby ingewikkelder werd. Ook thuis werd het drukker verteld Veldstra: "De facturering deed ik tussen de wasjes en de kinderen door." Zijn baas had er alle begrip voor toen in 2009 de knoop werd doorgehakt om definitief de pallets in te gaan. De heren namen in harmonie afscheid van elkaar en zijn baas is nu klant.

Commercieel bedrijf met een sociale inzet

Hoewel het begin 'pittig' was, vonden ze het geen spannende overstap. "We waren een kleine speler in een concurrerende markt en dat wilden we snel veranderen."
Vanwege hun vakkennis en de loyale, harde werkers, hadden ze er vertrouwen in. Er werken 20 mannen, waarvan bijna de helft in de Wajong zit. De Jong ziet het zo: "Elk motortje op een machine kan worden vervangen door een persoon. Door minder met machines te werken, kunnen we dus meer mensen een werkplek geven. Van iemand met een arbeidsbeperking kun je niet dezelfde productiviteit verwachten als van een werknemer zonder beperking. Maar dat geeft niets. Dan zorgen we dat er genoeg mensen samenwerken, die gezamenlijk wel 100 % presteren. Met daarnaast een reguliere collega komen alle halffabrikaten aan het einde bij elkaar in een pallet." Goed plannen en weten wat iedereen kan is daarbij een randvoorwaarde.

Een beetje thuis

Volgens Veldstra is het werk voor de Wajong-collega's ook een beetje thuis: "Hebben ze bijvoorbeeld een probleem met hun mobiel, dan functioneren ze pas weer als die het doet. Dus helpen we ze daar eerst mee. Het hoort erbij, dus we staan ook daarin gewoon voor ze klaar." Het leerde hen rustiger in de omgang te zijn en duidelijke afspraken te maken. En dat is belangrijk, want net als in elke organisatie, staat er soms flink druk op de ketel. Dan is het voor de reguliere collega's lastig. Ze leveren op zo'n moment extra inspanning voor de anderen. "Zij realiseren zicht dat er harder gewerkt moet worden als er vertraging is in het werkproces. Voor een Wajong-werknamer is dat niet te overzien." En toch moet het werk af, want de zaken gaan door.

Diploma van Geert

Ze zijn trots op al hun gouden werknemers, hoewel het niet altijd vanzelf gaat. Meedingen in de wedstrijd van 'Hart voor Heerenveen' vonden ze daarom een mooie erkenning. DBVH heeft inmiddels zoveel ervaring met het begeleiden van mensen met een arbeidsbeperking, dat het bedrijf toe is aan een volgende stap. Naast het genereren van extra werkplekken voor meer werknemers, richten ze zich op de oprichting van een leerwerk-bedrijf. "Jongeren die van school afkomen hebben niet geleerd wat werken is. Stages lopen synchroon aan de schoolstructuur, terwijl ze op de arbeidsmarkt vol gas moeten meedraaien. Velen vallen daardoor buiten de boot en werkgevers zijn huiverig om ze aan te nemen." Door ze structuur en werkervaring te bieden, wordt duidelijk wat ze als kunnen en wat ze nog bereikt kan worden. "Met een 'diploma-van-Geert-de-Boer' kunnen ze zo naar een volgende baas toe.

Waardigheid en vertrouwen

Hun eerste autistische werknemer heeft hen net zoveel geleerd als andersom. Als stagiaire weigerde hij te vegen. Stagelopen vond hij leren en vegen kon hij al. De Boer: "Een andere collega dacht ik een gezellig uitstapje te geven door hem mee te nemen bij een bezorging. Maar ik kwam terug met een ongelukkige jongen. Die vroeg waarom hij mee had gemoeten, terwijl hij zo lekker aan het werk was." Door hen zag hij in dat hij voor zijn collega's niets kon invullen vanuit zijn eigen gedachtegang, maar moest uitgaan van het individu.
"Mensen zelf laten aangeven wanneer ze toe zijn aan een nieuwe ontwikkeling, doet iets met hun loyaliteit, vertrouwen en waardigheid. Dat werkt door in de productiviteit." Want ieder heeft zijn eigen kwaliteiten.

Groot hart

Na een rondleiding door de werkhal en les in de 'ins en outs' van de pallet is het duidelijk: staat het gigantische in de slogan 'Palletgigant van Friesland' misschien iets minder voor de productieomvang van ongeveer 20.000 pallets per maand, het slaat zeker op grootte van het sociale ondernemershart van de eigenaren.